Kan det spises? Ja eller nei. Del 6- Sypike

Lagt ut av

Så var det sypikens tur da. 

Dersom noen hadde spurt meg for en tid siden om jeg kom til å  fiske målrettet etter denne arten, ville svaret vært nei og om jeg hadde blitt spurt om å spise den, ville svaret vært enda mer nei.

Vel, det viser hvor lite man vet om hva man kommer til å gjøre, for nå har det skjedd. Målrettet fiske etter sypiker i høljeregn. Forøvrig var det min sønn Benjamin som fisket dem da. Jeg ble nedgradert til ‘ roadie’ . 


Benjamin ordnet fangsten på bare noen minutter.

Det holder med fire denne gang..:)
Små og søte, en fisk de aller fleste har fått på kroken sin..

Litt om arten:  Den er i torskefamilien, blir inntil 40cm. Sypike er en fisk man treffer både grunt og på dypere sjø.  Den tåler dårlig å bli fisket, og kaster du den tilbake i sjøen vil den sannsynligvis bare ende opp i magen på en måke. Fisken som har plaget meg som agntjuv utallige ganger, viste seg å smakesvært godt!  Veldig lik hvittingen på smak. 

 Den blir ikke stor, derfor må man fange noen om det skal bli en hel middag. Sånt sett er  det ikke  en umulig oppgave, for sypiker er det mange av. Du fisker den enkelt fra flytebrygger eller nært skjær om du er i båt. Dette kan gjøres hele året. Meitefiske med kokt reke og småkroker (str #4) er bankers.

Jeg tenker at sypiken kan gjøres på mange måter, men sprøstekt i panne er nok best. 

Jeg valgte å lage en forrett/appetizer denne gang. 

 Pannestekt sypike, ertepuré , gulerøtter, og sprøstekt bacon som topping.

Fisken har mye småbein. Jeg brukte halepartiet og ryggen fra fisken. Bena som var igjen nappet jeg ut med en pinsett. 

Ertepuré: Kok ønsket mengde grønne erter ( frosne funker fint) jeg koker ertene sammen med litt hønsebuljong, pepper og et par fedd hvitløk. Bruk stavmikser når alt er mørt. Smak til med salt.

Gulerøtter: Tynne små strimler. Stek dem i smør på høy varme, litt pepper og sukker for glasering. Stekes ca 40 sekunder, de skal være litt sprø. Jeg brukte også litt tørket persille som ekstra krydder. 

Fisken. Stekes i olje og smør på stekepannen. Salt og pepper etter smak. Jeg steker den hardt på en side slik at den får en sprø side. Snu den over på den ustekte siden like før servering og skru av varmen.

Bacon: Jeg bruker tynt, tørrsaltet. Skjer det opp i små firkanter og sprøstek det like før severing. 

Lite mat, men absolutt en velsmakende appetizer! Tenk å servere sypike som forrett til middagsgjestene dine? Orginalt og smaker bra!

Legger du til poteter og mer fisk blir det en velsmakende klassisk middag.

Kan det spises ? ja eller nei.

Ja.

Smaken er god! Størrelsen på fisken gjør deg ikke mett, men om man sammenligner en annen type råvare i forhold til størrelse,  blir man ikke mett av et vaktelegg heller 😎

Jeg kommer lett til å bruke fisken videre som mat når det byr seg. Sypiken har jeg undervurdert, so shame on me!

www.raphaelpedersen.com

Tidligere innlegg

  1. Lysing
  2. Uer
  3. Blåstål
  4. Svarthå
  5. Berggylte

6 kommentarer

Legg igjen en kommentar