Kan det spises? Del 9-Breiflabb burger ‘ The shack style’ 

Lagt ut av

Denne gang,  gir jeg fra meg ‘grytene’ til sjefskokkene Kenneth Pedersen og Rune Ludvigsen på The Shack!!

The Shack har forsynt de fleste munner i Rogaland med sin high end fast food det siste året. Saftige burgere laget av ekte angus, langtidsstekte ribs og fries i Heston Blumenthal klasse. Dette har gjort The Shack til et velkjent navn i Rogaland. I denne anledning byttes oksen ut med fisk,  for det er hva ‘ kan det spises’  handler om. Dette er første fiskeburger på  The Shack kjøkkenet noensinne og lages ekslusivt til prosjektet mitt. Tror du det er lakseburger? Nehei.. (!) Lakseburger er snart like vanlig som et horn med ost og skinke..
Vi snakker om Angusen av fisk her.  Breiflabb! 

Her er videoen fra produksjonen på kjøkkenet. Skru opp lyden og nyt👍

Breiflabb ble tidligere ansett som en ufisk i Norge, men i dag troner den høyt i kilopris og som matfisk. 

Kantareller, frisk timian, panert breiflabb, syltet rødløk, jalapenos, crispisalat og shack dressinger
Her lages det ikke noe farse! Rene fileter av deilig breiflabb med panering.

 

Dette er topp kokker med mange års erfaring. Gutta vet hva de driver med. Utrolig gøy å følge med når de arbeider. Alt går på timing og varmebehandles ikke et sekund for lenge. 

Kenneth følger med frityren. Fisken skal ikke ha et sekund for lenge! Timing er nøkkelen for perfeksjon
shack saus, crispisalat, timian og syltet rødløk
kantareller er fritert til perfeksjon , jalapenos, chilidressing og spøtt bacon legges over breiflabben før servering!
 

Alt er gjort på 10-15 minutt

Burger av breiflabb done! Servert med The shack fries og aioli. Rune Ludvigsen i bakgrunnen. Foto: Eirik Wold

Så det store spørsmålet.. har jeg fisket breiflabben selv? Nei..  Breiflabb er en art jeg mangler på artslisten min. Den er ikke sjelden, men den er sjelden som stangfangst. Breiflabben jakter ikke på samme måte som mange andre fisker gjør, den ligger bare å venter på at maten skal svømme over seg før den jafser byttet med sin store tannfylte munn. Med andre ord, man på bokstavelig talt treffe den i hodet! Kenneth Pedersen som forøvrig er min fetter, koser seg over at han har fått arten på stang og lot meg selvfølgelig få høre det noen ganger i løpet av tiden på kjøkkenet i dag. 
Maten hadde jo selvfølgelig smakt enda litt bedre dersom breiflabben var fisket selv, men akkurat denne gang driter jeg i det, for maten var rett og slett perfekt uannsett!! ☺️

The Shack-  burger av breiflabb

Om det kan spises eller ikke har jeg avgitt et klart svar på allerede. Det var ingen overraskelse for meg at Kenneth og Rune kom til å mekke sammen noe skikkelig breiflabb digg. Gutta tok det på sparket og leverte en smaksopplevelse for historiebøkene. Krispy og saftig breiflabb. Et utsøkt måltid som vil sitte i minne en god stund. Takk for at dere bidro med retten til prosjektet mitt👍🏽

The Shack åpner sitt tredje spisested i Stavanger sentrum på Torsdag. http://www.theshack.no 
 

Takk  til Erik Wold som stod for fotograferingen i dag

Følg prosjektet på facebook

5 kommentarer

Legg igjen en kommentar