Kan det spises? Del 28- Knurr (Eutrigla gurnardus)

Lagt ut av


I dag kommer en ordentlig godbit på menyen. Det er mange som får denne fisken, men ikke alle vet at de kaster ut en skikkelig god matfisk. Mange tror også at dette er den giftige fisken fjesing. Det er det altså ikke. Knurren har noen pigger den også, men de er ufarlige.. så lenge du ikke stikker deg i pulsåren😎 

Knurren liker seg godt på sandbunn. Selv pleier jeg å få dem fra 10-40 meters dyp. Den er stort sett en glupsk fisk som lett tar en sildesluk langs bunn. Men mest effektivt er det med agnfiske. Reker, sild eller makrell funker bra. 

Hvordan ser du forskjell på knurr og fjesing? 

Fjesing
Knurr

Knurr er enkel å tilberede. Du skjærer enkelt og greit bare ut fileter av den. Knurren jeg brukte til mat i dette innlegget var ca 400gr. Derfor gadd jeg ikke nappe ut beina. Jeg skjærer bare små snitt over beinene- et triks jeg lærte av Øyvind Naesheim. Du kan se hvordan det gjøres i vidoen her

Jeg stekte den med salt og pepper i litt olje. På slutten hadde jeg over litt hjemmelaget ramsløkpesto og ramsløkblomster. Skikkelig snadder! 

Ramsløk pesto er veldig enkelt å lage. Den har en mild hvitløkssmak med litt hint av gressløk. Jeg liker å helle kokende vann over bladene, bare for å vite at jord og insekter blir eliminert. Etterpå blander jeg det med ekstra virgin olivenolje og bruker stavmikseren. Til slutt smaker jeg til med salt. Ps: Noen tilsetter også spinat, men jeg vil kun ha den intense ramsløksmaken. 

Alt av ramsløkem kan spises! Blomstene også.
Ferdig ramsløk pesto! Laget på 5 min

Som jeg nevnte. Knurr er en veldig god matfisk og du kan sånt sett gjøre hva du vil med den. Den er nok best stekt eller grillet, men koking går nok det også ( det har jeg aldri prøvd) Av tilbehør til middagen er det bare å bruke fantasien! 

Kan det spises? Ja! Dette er en av mine favoritt matfisker👍

Har du ikke prøvd knurr, anbefaler jeg at du prøver. Det er en velsmakende og fast fisk 👍 

Vh Raphael. 

Legg igjen en kommentar